mar. sept. 29th, 2020

Oameni buni, conștientizați faptul că limba maghiară are DEJA CADRUL LEGAL de a deveni a doua limbă oficială în România, prin Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) Dăncilă din vara lui 2019? Legea pentru adoptarea Ordonanței urmează să ajungă în Camera Deputaților, decizională! Vă mai aduceți aminte pentru ce au ieșit în stradă mii de români protestând împotriva acestui lucru, inclusiv pe 1 martie, când am solicitat Președintelui României să NU promulge legea adoptării OUG în cazul în care aceasta va trece de Parlament?
Ordonanța a trecut într-un mod caracteristic, tot tacit, de Senat, pe 2 octombrie anul trecut și urmează (când oare?) să fie votată în camera DECIZIONALĂ, Camera Deputaților. Iată ce prevede!

Este posibil ca imaginea să conţină: 3 persoane


1. În localitățile unde minoritatea maghiară este într-un procent mai mare de 20% sunt obligate nu numai autoritățile locale, CI ȘI serviciile deconcentrate ale ministerelor din județe, precum si instituțiile publice, să utilizeze limba maghiară. Așadar se extinde folosirea limbii maghiare de la nivel local, la nivel central, guvernamental.
2. Desființarea pragului de 20%.
Acolo unde procentul minorității maghiare este MAI MIC de 20% se dă posibilitatea folosirii limbii maghiare în administrația locală, acest lucru urmând să fie dobândit prin negocierile politice de la nivelul consiliilor locale și județene. Se extinde astfel folosirea limbii maghiare în administrația a mii de localități, unde PÂNĂ ACUM NU AR FI FOST POSIBIL acest lucru, intrându-se în dezacord cu Constituția României.
Unde mai este caracterul de stat național stipulat în Constituția României? Unde mai este limba română singura limbă oficială în stat? Imaginați-vă câți funcționari vor trebui să fie angajați suplimentar sau, ca variantă, cât de mare va fi epurarea etnică din instituții a românilor care nu cunosc limba maghiară.
3. Se emit de către autoritățile locale documente oficiale și în limba maghiară. Până acum documentele oficiale se emiteau exclusiv în limba română, iar acestea, dacă era cazul, erau traduse și în limba maghiară. Actul tradus în limba maghiară nu era document oficial din punct de vedere juridic. Deci conform Constituției înscrisul în limba maghiară trebuie să aibă caracter de traducere, NU de act oficial.

Avocatul Poporului a sesizat, pe formă, și nu pe fond, la Curtea Constituțională Codul Administrativ, dar FĂRĂ să includă în sesizare aceste puncte cheie, clar anticonstituționale. Din acest motiv, CCR a declarat Codul Administrativ ca fiind constituțional, în februarie 2020, respingând sesizarea Avocatului Poporului. Din acest motiv, chestiunea limbii maghiare ca a doua limbă oficială în România este actuală. Suntem cu ochii pe Camera Deputaților, să vedem ce decizie va lua. Nu înțelegem nicicum, de ce nu rezolvă această problemă în sensul respectării Constituției României, deși a trecut atâta timp de la publicarea Ordonanței de Urgență în Monitorul Oficial, care, culmea, se publică și în limba maghiară!
Ce a respins Senatul și Camera Deputaților zilele astea, respectiv legea autonomiei ”ținutului secuiesc” și legea codului exclusiv UDMR, este ALTCEVA decât ce tot spun eu aici, sunt ALTE legi, căci UDMR și Ungaria lucrează pe mai multe planuri. Planul început în 2018 prin Codul Administrativ PSD+UDMR este în vigoare. Acesta NU a fost încă respins de Parlament. Împotriva lui am tot protestat din 2018 până acum. NU uitați.


Ordonanța a trecut într-un mod caracteristic, tot tacit, de Senat, pe 2 octombrie anul trecut și urmează (când oare?) să fie votată în camera DECIZIONALĂ, Camera Deputaților. Iată ce prevede!
1. În localitățile unde minoritatea maghiară este într-un procent mai mare de 20% sunt obligate nu numai autoritățile locale, CI ȘI serviciile deconcentrate ale ministerelor din județe, precum si instituțiile publice, să utilizeze limba maghiară. Așadar se extinde folosirea limbii maghiare de la nivel local, la nivel central, guvernamental.
2. Desființarea pragului de 20%.
Acolo unde procentul minorității maghiare este MAI MIC de 20% se dă posibilitatea folosirii limbii maghiare în administrația locală, acest lucru urmând să fie dobândit prin negocierile politice de la nivelul consiliilor locale și județene. Se extinde astfel folosirea limbii maghiare în administrația a mii de localități, unde PÂNĂ ACUM NU AR FI FOST POSIBIL acest lucru, intrându-se în dezacord cu Constituția României.
Unde mai este caracterul de stat național stipulat în Constituția României? Unde mai este limba română singura limbă oficială în stat? Imaginați-vă câți funcționari vor trebui să fie angajați suplimentar sau, ca variantă, cât de mare va fi epurarea etnică din instituții a românilor care nu cunosc limba maghiară.
3. Se emit de către autoritățile locale documente oficiale și în limba maghiară. Până acum documentele oficiale se emiteau exclusiv în limba română, iar acestea, dacă era cazul, erau traduse și în limba maghiară. Actul tradus în limba maghiară nu era document oficial din punct de vedere juridic. Deci conform Constituției înscrisul în limba maghiară trebuie să aibă caracter de traducere, NU de act oficial.
Avocatul Poporului a sesizat, pe formă, și nu pe fond, la Curtea Constituțională Codul Administrativ, dar FĂRĂ să includă în sesizare aceste puncte cheie, clar anticonstituționale. Din acest motiv, CCR a declarat Codul Administrativ ca fiind constituțional, în februarie 2020, respingând sesizarea Avocatului Poporului. Din acest motiv, chestiunea limbii maghiare ca a doua limbă oficială în România este actuală. Suntem cu ochii pe Camera Deputaților, să vedem ce decizie va lua. Nu înțelegem nicicum, de ce nu rezolvă această problemă în sensul respectării Constituției României, deși a trecut atâta timp de la publicarea Ordonanței de Urgență în Monitorul Oficial, care, culmea, se publică și în limba maghiară!
Ce a respins Senatul și Camera Deputaților zilele astea, respectiv legea autonomiei ”ținutului secuiesc” și legea codului exclusiv UDMR, este ALTCEVA decât ce tot spun eu aici, sunt ALTE legi, căci UDMR și Ungaria lucrează pe mai multe planuri. Planul început în 2018 prin Codul Administrativ PSD+UDMR este în vigoare. Acesta NU a fost încă respins de Parlament. Împotriva lui am tot protestat din 2018 până acum. NU uitați.

Mihai Tîrnoveanu


Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii noastre de cititori de pe pagina de facebook

Mihai Tîrnoveanu

By Mihai Tîrnoveanu

Doctor stomatolog, jurnalist, președinte al Asociației "Calea Neamului", vicepreședinte al Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita și Mureș

Lasă un răspuns