Masacrul de la Fântâna Albă, premeditat și executat cu sânge rece

Povestea cumplită a Masacrului de la Fântâna Albă a reprezentat un episod extrem de dureros pentru istoria românilor și, totodată, un subiect despre care zeci de ani nu s-a putut vorbi din pricina cenzurii sovietice și a posibilelor repercusiuni politice pe care România socialistă a preferat să le evite.

Din păcate, inclusiv în perioada postdecembristă, Masacrul de la Fântâna Albă a rămas un subiect necunoscut publicului larg și neamintit în majoritatea manualelor de istorie, reprezentând un subiect tabu chiar și în ziua de azi pentru mulți români din regiunea Bucovinei de Nord (Ucraina de azi), după cum a mărturisit regizorul de televiziune Lucia Hossu-Longin, ce a realizat pentru TVR (2014) un documentar dedicat acestei tragedii istorice.Integritatea teritorială a „României Mari” avea să se spulbere în vara anului 1940, după ce cu un an în urmă, prin celebrul Pact Ribbentrop-Molotov (23 august 1939), Germania hitleristă și URSS își împărțeau sferele de influență în Europa de Est – Basarabia intrând în ecuația revizionismului sovietic. Însă cu doar două zile înaintea trimiterii ultimatumului către oficialitățile române (26 iunie 1940), ministrul de externe sovietic, Veaceslav Molotov, înștiința diplomația germană de faptul că și Nordul Bucovinei – cu orașul Cernăuți – sau teritoriul Herța intrau în planul de anexare sovietic, fiind considerate teritorii incorporate abuziv de statul român, în detrimentul populației „majoritare” ucrainene.

Situația din Nordul Bucovinei devenise delicată, autoritățile sovietice încercând din start să reprime pe cât posibil spiritul național, să descurajeze depopularea regiunii și să insufle principiile bolșevice în rândul românilor.

Dacă în cazul populației germane din Bucovina sau Basarabia, sovieticii au acceptat repatrierea în masă, cum în bună măsură au acceptat și emigrarea polonezilor din Bucovina de Nord, în cazul românilor (majoritari), politica Moscovei a fost diferită. Pe parcursul anului 1940, numeroase familii au reușit să treacă granița, în special pe timpul nopții, însă trupele de ocupație și agenții NKVD-ului aveau să găsească soluții pentru a frâna acest exod.

Pe 6-7 februarie 1941, în jur de 450 de români s-au îndreptat spre granița românească, dar cel mai probabil un informator i-a înștiințat pe grănicerii sovietici, iar aceștia i-au așteptat în locul „potrivit” pe fugarii care încercaseră în zadar să treacă Prutul înghețat. Majoritatea fugarilor au fost secerați de mitralierele sovietice, doar 57 dintre aceștia au izbutit să ajungă în România, iar alți 44 au fost prinși și condamnați ulterior la moarte sau trimiși în diverse gulaguri din Siberia.

În ciuda măcelului de la Lunca, românii nu au renunțat să spere că vor găsi o cale de a se reuni cu „țara mamă”. Totodată, devenise clar faptul că este extrem de greu de trecut granița pe furiș, iar cruzimea grănicerilor îi marcase profund, o parte dintre ei având rude sau prieteni care fuseseră deja secerați de mitralierele sovietice sau deportați. Cu toate acestea, românii nu au cedat și au abordat o strategie mai „transparentă” din acest moment, sperând că dacă vor înștiința autoritățile și se vor îndrepta spre graniță pe timp de zi, nu se vor mai confrunta cu furia grănicerilor.

Românii știau că pentru germani și polonezi se deschiseseră granițele, aspect ce le-a dat curaj și care, coroborat cu zvonurile colportate de agitatorii sovietici, i-a făcut pe 1 aprilie 1941, într-o zi de Paşti, să se adune în număr mare și să își exprime în mod vădit dorința de repatriere. Astfel, localnici din satele Cupca, Pătrăuții de Sus și de Jos s-au adunat îmbrăcați în veșminte populare, purtând steaguri și cruci, pregătindu-se pentru drumul spre granița cu România.Această mulțime s-a întâlnit în comuna Suceveni cu alte mase de oameni, venite din Carapciu, Iordănești sau Ropcea. Astfel, bucovineni proveniți din 43 de localități ale Văii Siretului s-au adunat pentru a-și manifesta solemn dorința de repatriere. Aceștia au cântat pe parcursul întregului drum melodii patriotice și sperau să înduioșeze autoritățile sovietice prin numărul impresionant și atitudinea lor pașnică.

Mulțimea s-a îndreptat spre Hliboca, unde se aflau autoritățile raionale și comandamentul unităților de grăniceri, precum și sediul NKVD din regiune. Mulți bucovineni veniseră cu cereri formulate în limba rusă, așa-numite „zaiave” pentru care localnicii plătiseră câte 10 ruble. Acestea trebuiau semnate de autoritățile sovietice pentru ca repatrierea românilor să capete un caracter legal.

Mulțimea adunată în centrul orașului Hliboca, la Adâncata, își scanda doleanțele în speranța de a primi un răspuns oficial favorabil din partea autorităților. Ofițerii NKVD-ului le-au transmis acestora în cele din urmă că pot pleca spre graniță fără griji, dându-le de înțeles că nu vor fi opriți de grăniceri. Mulțimea începuse să exulte, însă în realitate, fusese trimisă pe un drum al morții, agitatori sovietici aflându-se printre ei și transmițând cu exactitate traseul pe care românii urmau să-l parcurgă în drumul lor spre libertate.

Coloana românilor se întindea pe doi kilometri, iar aceștia erau ferm convinși că nu vor mai fi opriți de grăniceri, cântând, fluturând steaguri ale României și purtând icoane sau cruci de cetină. Drumul ducea printr-o zonă împădurită, iar la ieșirea din aceasta, în poiana Varniței, la Fântâna Albă (aprox. 3 km. de graniță), mulțimea s-a întâlnit cu o serie de grăniceri care le-a cerut românilor să se oprească. Cei peste 3000 de români au ignorat însă avertismentul și și-au continuat drumul, coloana fiind condusă inclusiv de un steag alb, ce sugera caracterul pașnic al manifestației.

Din nefericire, grănicerii au deschis focul mitralierelor și au început să îi „secere” pe români. Masacrul a căpătat rapid proporții, mulți dintre cei care nu au căzut morți la pământ, fiind ulterior împușcați sau urmăriți de cavaleriști și spintecați cu săbiile. Unii s-au aruncat în Siret și au murit înecați, alții au fost vânați prin pădure cu bestialitate de către grăniceri. O parte din răniți, inclusiv femei sau copii, au fost legați de cozile cailor și aruncați chiar și de vii în cele cinci gropi comune săpate în prealabil – dovadă incontestabilă a faptului că masacrul fusese premeditat și executat cu sânge rece.

Lasă un răspuns